Αρχική Κινηματογράφος «Αδέσποτα Κορμιά» / Η αφίσα του ντοκιμαντέρ που προκάλεσε την αντίδραση

«Αδέσποτα Κορμιά» / Η αφίσα του ντοκιμαντέρ που προκάλεσε την αντίδραση

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

H τέχνη δεν μπορεί να απειλείται από αυτόκλητους ιεροεξεταστές» τονίζει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με αφορμή την αντίδραση του κόμματος «Νίκη» του Δημήτρη Νατσιού για την αφίσα της ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά».

 

«Ένας αυτόκλητος ιεροεξεταστής του κόμματος “Νίκη” απαίτησε, μέσω κοινοβουλευτικής επίκαιρης ερώτησης του, να τιμωρηθεί ως “βλάσφημο” το ντοκιμαντέρ “Αδέσποτα Κορμιά” της Ελίνας Ψύκου. Ευτυχώς, κανένας τέτοιος σκοταδισμός δεν μπορεί να αγγίξει την κοινωνία μας και κυρίως δεν μπορεί να κλονίσει τις δημοκρατικές ελευθερίες μας. Εμείς σε αυτούς τους κυρίους και στον μεσαίωνα που εκπροσωπούν απαντάμε ότι καλούμε τον κόσμο να είμαστε όλοι στην προβολή του ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, για να υψώσουμε ασπίδα δημοκρατίας απέναντι στις επικίνδυνες απόψεις τους» υπογραμμίζει η τομεάρχης Πολιτισμού της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Κυριακή Μάλαμα.

Η αφίσα της ταινίας προκάλεσε την αντίδραση του βουλευτή του ακροδεξιού κόμματος Νίκη, Κομνηνό Δελβερούδη, ο οποίος κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, αναφέροντας μεταξύ άλλων:

«Η ταινία “Αδέσποτα Κορμιά” συνοδεύεται από μία προκλητική, βλάσφημη και αντιαισθητική αφίσα, η οποία απεικονίζει εσταυρωμένη τη μορφή μιας γυναίκας, εγκύου και γυμνόστηθης, η οποία παραπέμπει απροκάλυπτα στο ιερό πρόσωπο της Παναγίας. Η εν λόγω αφίσα προσβάλλει απροκάλυπτα τα χρηστά ήθη, βλασφημώντας το ιερό σύμβολο του σταυρού και τα ιερά πρόσωπα του Εσταυρωμένου Χριστού και της Παναγίας, ενώ το απαράδεκτο αυτό γεγονός φανερώνει, για μια ακόμα φορά, πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη επαναφοράς των ποινικών διατάξεων για την κακόβουλη βλασφημία και την καθύβριση θρησκεύματος. Πρόσφατα η Νίκη, μέσω του προέδρου της, κατήγγειλε ένα άλλο ατόπημα, σε σειρά του Netflix, όπου παρουσιάζεται ο Μέγας Αλέξανδρος ως ομοφυλόφιλος. Πότε επιτέλους θα σταματήσει ο διασυρμός της Ελλάδας, της πολιτιστικής και ορθόδοξης θρησκευτικής μας κληρονομιάς;».

Με τι καταπιάνεται το ντοκιμαντέρ

Η Ρόμπιν είναι έγκυος, αλλά δε θέλει να γίνει μητέρα. Η Κατερίνα θέλει αλλά δεν μπορεί. H Κική θέλει απλώς να πεθάνει με αξιοπρέπεια. Όμως η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία αντίστοιχα, δεν είναι νόμιμες στις χώρες τους. Τα «Αδέσποτα Κορμιά», η νέα ταινία της Ελίνας Ψύκου, εξερευνούν τη σωματική αυτονομία σε μια Ευρώπη όπου επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς και να καταναλώσεις ελεύθερα, αλλά όχι πάντα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς.

Τα «Αδέσποτα Κορμιά» είναι ένα ντοκιμαντέρ με τη μορφή road movie. Οι ηρωίδες του ταξιδεύουν σε μια Ευρώπη που ολοένα συντηρικοποιείται, διεκδικώντας τίποτα λιγότερο από αυτονομία και αυτοδιάθεση του σώματός τους. Το ταξίδι τους είναι αβάστακτα σοβαρό και ανέλπιστα αστείο, τα αιτήματά τους επείγοντα, ο αντίλογος σαθρός αλλά συχνά ηχηρός, το αποτέλεσμα αμφίρροπο. Ένα ντοκιμαντέρ για νομικά παράδοξα, τεχνητά σύνορα και κοινωνικές ανισότητες αλλά κυρίως ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή, το θάνατο και ακόμα περισσότερο για το δικαίωμα να επιλέγεις ανάμεσα στα δυο.

Η ταινία θα προβληθεί τον Μάρτιο στο διαγωνιστικό F:ACT του φεστιβάλ CPH:DOX στην Κοπεγχάγη καθώς και στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ενώ από τις 28 Μαρτίου θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες από το Cinedoc.

Η Ελίνα Ψύκου αναφέρει μεταξύ άλλων στο σκηνοθετικό της σημείωμα: «Σε μια εποχή που οι Ευρωπαίοι ταξιδεύουν από χώρα σε χώρα ελεύθερα και άρα περισσότερο από ποτέ, το ντοκιμαντέρ Αδέσποτα Κορμιά είναι ένα διαφορετικό και ασυνήθιστο ταξίδι, ένα επείγον road movie σε μια ήπειρο που απειλείται από κρίση και διαίρεση. Στη διάρκεια αυτού του ταξιδιού, θα διαπιστώσουμε πως η κατάργηση των φυσικών συνόρων στην Ευρώπη δυστυχώς δεν έφερε και την αντίστοιχη κατάργηση των νομικών, κοινωνικών και άλλων τεχνητών συνόρων, που συνεχίζουν να θίγουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και να διχάζουν. Επίσης, θα καταγράψουμε τον παραλογισμό διαδρομών που συνδυάζουν το δράμα με την κωμωδία, και θα ανακαλύψουμε κάποια φαινόμενα της εποχής μας: τον ‘τουρισμό αμβλώσεων’, τον ‘τουρισμό γονιμότητας’, και τον ‘τουρισμό αυτοκτονίας’.

Από τη Μάλτα στην Ιταλία και από εκεί στην Ελλάδα και την Ελβετία, οι ηρωίδες διασχίζουν σύνορα για να αποκτήσουν πρόσβαση σε στοιχειώδη δικαιώματα. Σαν Αδέσποτα Κορμιά, σε αυτό το συναισθηματικά δύσκολο, αλλά και σουρεαλιστικά χιουμοριστικό ταξίδι, κυκλοφορούν με πλοία, αυτοκίνητα, αεροπλάνα και τρένα και περιφέρονται ζαλισμένα σε σύνορα, εθνικές οδούς, διόδια, αεροδρόμια, λιμάνια και σταθμούς, αναζητώντας απαντήσεις σε υπαρξιακά ερωτήματα, που ως τέτοια δεν μπορούν παρά να σχετίζονται με την ζωή και τον θάνατο».

 

 

Ποια είναι η Ελίνα Ψύκου

H Ελίνα Ψύκου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977 και σπούδασε σκηνοθεσία κινηματογράφου και κοινωνιολογία. Σκηνοθέτησε και έγραψε τα σενάρια των ταινιών «Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» (Berlinale Forum 2013) και «Ο Γιος της Σοφίας» (Tribeca 2017, βραβείο καλύτερης ταινίας), ενώ αυτή την περίοδο ετοιμάζει την τρίτη της μεγάλου μήκους ταινία μυθοπλασίας, «Κληρονομικοί Φόβοι και άλλες Ψευδαισθήσεις» και την πρώτη της μίνι σειρά, «Ο Βοηθός του Ιατροδικαστή» (βασισμένη στο βιβλίο «Ιατροδικαστής» του Βασίλη Βασιλικού), η οποία συμμετέχει αυτές τις μέρες στο Co-Pro Series της Αγοράς του 74ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου.

Το 2009 ίδρυσε τη δική της εταιρεία παραγωγής, την Jungle Films. Το 2016, με τους σκηνοθέτες Αλέξη Αλεξίου, Γιάννη Βεσλεμέ και την ιστορικό κινηματογράφου Αφροδίτη Νικολαΐδου, έφτιαξαν την ομάδα «Η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά», με σκοπό την ανάδειξη της ποικιλίας και της γοητείας του ελληνικού κινηματογράφου. Το 2021 ολοκλήρωσε την παραγωγή της μεγάλου μήκους ταινίας «Αγέλη Προβάτων» του Δημήτρη Κανελλόπουλου. Τα «Αδέσποτα Κορμιά» είναι το πρώτο της ντοκιμαντέρ.