Αρχική Κινηματογράφος 58o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Τετάρτη 8 Νοεμβρίου, ημέρα της Τεχεράνης και των βραβείων...

58o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Τετάρτη 8 Νοεμβρίου, ημέρα της Τεχεράνης και των βραβείων LUX!

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Ο μουντός και βροχερός καιρός δεν πτόησε τους κινηματογραφόφιλους να συρρεύσουν στις αίθουσες που φιλοξενούνται ταινίες από το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης!

Η Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2017, ήταν η μέρα του Ιρανικού Κινηματογράφου και της δικής μας Επαφής!

Με τους συναδέλφους να προτιμούν να παρακολουθούν τα απογεύματα τις ταινίες, παρά στις δημοσιογραφικές προβολές, μιας και η αίθουσα σχεδόν άδεια, παρακολουθήσαμε την Επαφή του Τώνη Λυκουρέση στα πλαίσια του Ελληνικού τμήματος. Μια εκκολαπτόμενη κόλαση μέσα σε λίγα λεπτά απομόνωσης σε ένα μικρό χώρο, όπως αυτό του ασανσέρ! Πέντε μικρές ελληνικές ιστορίες με χαρακτήρες που όλοι μας έχουμε δίπλα στο σπίτι μας! Πέντε σταματημένα ασανσέρ. Άγνωστοι μεταξύ τους, παγιδεύονται. Μοιάζουν με συνηθισμένους ανθρώπους, αλλά όλοι έχουν εσωτερικές φοβίες, κρυφές ατζέντες και καταπιεσμένα συναισθήματα. Δεν αργεί να έρθει η ένταση! Γρήγορη εναλλαγή πλάνων, ωραίες εκφραστικές ερμηνείες από αγαπημένους ηθοποιούς όπως η Νένα Μεντή, Χρήστος Λούλης κ.ά. Μια γροθιά σε όλους όσους νομίζουμε ότι τα κεκτημένα είναι δεδομένα…

Στις 6 το απόγευμα σε μια ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα στο Ολύμπιον, προβλήθηκε στα πλαίσια του Διεθνές Διαγωνιστικού τμήματος του 58ου Φεστιβάλ, η Ιρανική παραγωγή του σκηνοθέτη Βαΐντ Τζαλιβάντ, Ούτε όνομα, Ούτε Υπογραφή! Ξεχώρισε στη Βενετία και μάλλον δεν θα φύγει με άδεια χέρια από τη Θεσσαλονίκη! Μια ωραιοποιημένη ιρανική κοινωνία (Νοσοκομείο υπό συνθήκες πολυτελούς ξενοδοχείου, αστυνομία καλύτερη και από τη Σκοτλαρντ Γιαρντ, οικογένεια γιατρών με «αρχηγό» τη σύζυγο και πολλά άλλα δυτικού τύπου συνήθειες)! Οπως και να έχει όμως το μήνυμα της ηθικής αποκατάστασης μιας αδικίας μόνο του δυτικού κόσμου δεν είναι κεκτημένο! Ισα ίσα που κοινωνίες όπως αυτές του Ιράν διατηρούν ακόμα το όνομα της τιμής τους και οι ενοχές δεν αφήνουν του ανθρώπους να ηρεμήσουν! Ένας ευυπόληπτος ιατροδικαστής εμπλέκεται σε ένα τροχαίο, όπου τραυματίζεται ένα οχτάχρονο αγοράκι. Ο άνδρας προτίθεται να πληρώσει αποζημίωση στον πατέρα του παιδιού και να το μεταφέρει στο νοσοκομείο, αλλά εις μάτην. Το άλλο πρωί, βρίσκει στο νοσοκομείο το πτώμα του αγοριού που έχει μεταφερθεί εκεί για αυτοψία, αλλά η πρώτη γνωμάτευση δείχνει θάνατο από δηλητηρίαση. Ένα εκλεκτό δείγμα του κινηματογράφου των ηθικών διλημμάτων, μπολιασμένο με την ιρανική κινηματογραφική παράδοση της ενδελεχούς μελέτης χαρακτήρων, μια ελεγεία για τους ανθρώπους που ονειρευόμασταν να γίνουμε κι όμως θάψαμε μέσα μας.

 

Είδαμε γιατί ήταν sold out δύο μέρες συνεχόμενες το ΖΕΡ του Κούρδου  Καζίμ Οζ που μετά από 15 χρόνια επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη

Ο σκηνοθέτης του Φωτογράφου,  Καζίμ Οζ, μας έδειξε την νέα του ταινία ΕΖ στα πλαίσια των Ματιών στα Βαλκάνια. Όλα για ένα τραγούδι, αυτό της ΕΖ που ο νεαρός Τουρκοαμερικάνος εγγονός της, ταξίδεψε μέχρι τα βάθη της Ανατολίας για να συναντηθεί με τις ρίζες της γιαγιά του! Όταν ο Τζαν ακούει τη γιαγιά του να ψιθυρίζει στο νεκροκρέβατό της ένα τραγούδι από τα παλιά, συναισθάνεται πως ανάμεσα στους φθόγγους κρύβεται το εφιαλτικό της παρελθόν κι η πραγματική της ταυτότητα. Σ’ αυτό τον αινιγματικό, μαγικό στοχασμό, ο Τζαν θα φτάσει από τη Νέα Υόρκη στο Ντερσίμ για ν’ ανακαλύψει τη συναισθηματική κληρονομιά του, την ιστορία της, καθώς και την ιστορία μιας ολόκληρης περιοχής που προσπαθεί να διαχειριστεί το συλλογικό της τραύμα

Βραβεία LUX  του Ευρωπαικού Κοινοβουλίου– Συνέντευξη τύπου

Οι τρεις υποψήφιες ταινίες για το βραβείο LUX που παρουσιάζονται στη φετινή διοργάνωση είναι οι εξής: 120 χτύποι το λεπτό του Ρομπέν Καμπιγιό (Γαλλία), Το αίμα των Σάμι (Σουηδία-Δανία-Νορβηγία) και Γουέστερν της Βαλέσκα Γκρίζενμπαχ (Γερμανία-Βουλγαρία-Ηνωμένο Βασίλειο) που προβάλλεται σε πρεμιέρα στο φετινό φεστιβάλ. Η απονομή του βραβείου LUX θα γίνει την προσεχή Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017, στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο Στρασβούργο.

Στο πάνελ της συνέντευξης Τύπου, εκτός του Γιώργου Κρασσακόπουλου υπεύθυνου προγράμματος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και μέλος της επιτροπής επιλογής των υποψήφιων ταινιών για το βραβείο LUX,  ο Λεωνίδας Αντωνακόπουλος, επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Ελλάδα.

Ο Γιώργος Κρασσακόπουλος υπογράμμισε αρχικά πως είναι η έκτη χρονιά που το Φεστιβάλ φιλοξενεί τις τρεις φιναλίστ ταινίες του βραβείου LUX, ενός θεσμού που κλείνει 11 χρόνια ζωής. Στη συνέχεια, ο κ. Αντωνακόπουλος, αναφέρθηκε στη συμβολή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε αυτή την προσπάθεια διάδοσης και μεταλαμπάδευσης του ποιοτικού ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Ο ίδιος προσέθεσε πως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επωμίζεται το κόστος του υποτιτλισμού των τριών φιναλίστ ταινιών και στις 24 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προσφέροντας τη δυνατότητα στους κατοίκους της κάθε χώρας της ΕΕ να παρακολουθήσουν τις συγκεκριμένες ταινίες στη γλώσσα τους. «Ο θεσμός αυτός ξεπερνά τα στενά καλλιτεχνικά όρια και καθρεφτίζει την πολυπολιτισμικότητα, που αποτελεί το αληθινό υπόστρωμα της Ευρώπης και της ΕΕ. Όλες οι ταινίες που διαγωνίζονται, και όχι μόνο αυτές που εισέρχονται στην τελική τριάδα, αντικατοπτρίζουν τις ευρωπαϊκές αξίες, όπως αυτές αποτυπώνονται στις έννοιες της αλληλεγγύης, της ανεκτικότητας, της ελευθερίας της έκφρασης και της προστασίας των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως θεματοφύλακας αυτών των αξιών», συμπλήρωσε ο κ. Αντωνακόπουλος.

 

Αμέσως μετά, ο κ. Κρασσακόπουλος εξήγησε τη διαδικασία επιλογής των φιναλίστ ταινιών, κατά την οποία μία επιτροπή 21 ατόμων από διάφορους τομείς του κινηματογράφου -παραγωγοί, προγραμματιστές, κριτικοί, σκηνοθέτες- επιλέγουν από μια μεγάλη λίστα τις ταινίες, καταλήγουν αρχικά σε δέκα εξ αυτών, και έπειτα σε τρεις, οι οποίες διεκδικούν και το Βραβείο LUX. Η τελική επιλογή, πάντως, δεν προκύπτει από την αρχική επιτροπή, αλλά από την ψήφο των Ευρωβουλευτών, οι οποίοι παρακολουθούν τις τρεις αυτές ταινίες και λειτουργούν ως οι τελικοί κριτές. «Προσπαθούμε να βρούμε μία χρυσή τομή ανάμεσα στο περιεχόμενο και στην καλλιτεχνική αξία, ούτως ώστε κάθε ταινία που επιλέγεται αφενός να καταπιάνεται με ένα θέμα που απασχολεί την Ευρώπη του σήμερα, αφετέρου να ανταποκρίνεται σε υψηλά καλλιτεχνικά στάνταρ», προσέθεσε σχετικά.

Με τη σειρά του, στη συνέχεια ο Λεωνίδας Αντωνακόπουλος επισήμανε: «Η σχέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με τον κινηματογράφο αποτελεί πλέον μία διαδικασία πλήρως ενσωματωμένη στο οργανωτικό ημερολόγιο της ΕΕ. Η απήχηση του θεσμού των βραβείων LUX εντός του Κοινοβουλίου είναι, χρόνο με τον χρόνο, όλο και πιο θερμή, και η συμμετοχή των Ευρωβουλευτών είναι ολοένα πιο αθρόα. Οφείλω, επίσης, να πω ότι το έργο που παράγει η Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, όπως άλλωστε και το πρόγραμμα Creative Europe, το οποίο εκπονεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στα άμεσα πλάνα μας είναι η ανάπτυξη συνεργασιών με ακόμη περισσότερους φορείς, ώστε να υπάρξουν περισσότερες πλατφόρμες διάδρασης και διασποράς του ποιοτικού κινηματογράφου και στα 28 κράτη μέλη της ΕΕ», κατέληξε σχετικά.