Αρχική Κινηματογράφος 58o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ο Γιος της Σοφίας και συζήτηση με τον Εστλουντ

58o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ο Γιος της Σοφίας και συζήτηση με τον Εστλουντ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κανείς φέτος στη Συμπρωτεύουσα είναι το γεμάτο από κόσμο λιμάνι!

Πάντα το Φεστιβάλ Κινηματογράφου μάζευε τους κινηματογραφόφιλους, αλλά φέτος έχει πολύ κόσμο μέχρι και αργά το βράδυ! Η πρώτη μας σκέψη ήταν ότι λόγω του Θωρηκτού Αβέρωφ αυτή η «ζωντάνια»… όμως παρατηρήσαμε ότι γενικά η πόλη έχει ζωντανέψει περισσότερο από άλλη χρονιά!

 

Όπως μας είπε μια φίλη Θεσσαλονικιά, η Θεσσαλονίκη έχει δεχθεί σμήνος τουριστών από την Κεντρική  και Βόρεια Ευρώπη λόγω των αεροπορικών προσφορών και βεβαίως του Φεστιβάλ!

Οι Ευρωπαίοι δηλαδή ξαναθυμήθηκαν το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης; Πως αλλιώς να εξηγήσουμε και το γεγονός ότι αύριο έρχεται και ο Αλεξάντερ Πέιν;

Ο γιος της Σοφίας και ένας απολαυστικός Ρούμπεν Εστλουντ!

Στο Ολύμπιον για το Γιο της Σοφίας και μετά στον «πειραματισμό» του Ζώη και Τζουμέρκα

Μια καθαρά ουμανιστική ταινία, Ο Γιος της Σοφίας της Ελίνας Ψύκου με συγκινητικές ερμηνείες στους δύσκολους χαρακτήρες και με μια σταθερή ματιά, η ελληνοβουλγαρική αυτή ταινία θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για τα βραβεία του φετινού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης!

Η ταινία αφηγείται την ιστορία του 11χρονου Μίσα, ο οποίος φτάνει από τη Ρωσία στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2004 για να ζήσει με τη μητέρα του, Σοφία, έπειτα από ένα μεγάλο διάστημα αποχωρισμού. Αυτό που δεν ξέρει είναι ότι στην Αθήνα τον περιμένει ένας νέος πατέρας. Οσο η Ελλάδα ζει το Ολυμπιακό της όνειρο, ο Μίσα θα απογειωθεί βίαια προς τον ενήλικο κόσμο με όχημα τη σκοτεινή πλευρά των αγαπημένων του παραμυθιών.

Η αλήθεια είναι ότι τον Θανάση Παπαγεωργίου δεν τον έχουμε ξαναδεί σε κάποια άλλη κινηματογραφική ταινία! Ο μικρός Μίσα, Ο Βίκτορ Κόμουτ, ο πιτσιρικάς της ταινίας ζει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, προερχόμενος όπως και στην ταινία από την Ουκρανία!

Η Βάλερι Τσεπλάνοβα, η μαμά που για να φέρει στην Ελλάδα τον γιό της παντρεύτηκε τον περίεργο ηλικιωμένο έλληνα κο Νίκο! Τρεις μοναδικές εκπληκτικές φιγούρες υπό τη σκηνοθεσία μιας νέας κοπέλας (ηλικιακά αλλά και στον χώρο του κινηματογράφου). Σε αυτήν την δεύτερη ταινία για την Ψύκου, το ταξίδι από τα δύσκολα αλλά σταθερά ελληνικά πρότυπα ενός ηλικιωμένου στον σουρεαλιστικό κόσμο ενός μικρού παιδιού, στην αλητεία της κοινωνίας που παραμονεύει σε κάθε μας παραστράτημα αλλά και στις εμμονές του παρελθόντος!!! Ο Μίσα, η αρκούδα μασκότ των Ολυμπιακών αγώνων της Μόσχας συναντά τον Φοίβο και την Αθηνά του Αθήνα 2004 μέσα από τα αγνά αλλά εντόνως προβληματισμένα μάτια ενός μικρού αγοριού.  Μια όμορφη ταινία, απενοχοποιημένη από κάθε είδους ανάγκη να αποδείξει την αξία της…

Η κινηματογραφική μας βραδιά έκλεισε με τους «πειραματισμούς» του Γιώργου Ζώη και Σύλλα Τζουμέρκα με τα δεκάλεπτα περίπου εικαστικά ταινιάκια τους, προσπαθώντας να «ακουμπήσουν» το επίπονο θέμα των προσφύγων! Ομορφα πλάνα για ένα τόσο σκληρό και απάνθρωπο θέμα!

Ο Εστλουντ για το «δικό» του Τετράγωνο και την επόμενη ταινία του

Στην πρώτη μας μέρα στο 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2017) είχαμε την τύχη να συμμετέχουμε σε μια διαφωτιστική συζήτηση με τον σουηδό σκηνοθέτη Ρούμπεν Έστλουντ, ο οποίος βραβεύτηκε με το Χρυσό Φοίνικα στο φετινό Φεστιβάλ Καννών για την νέα του ταινία Το τετράγωνο.

Γεννημένος στο Styrsö, ένα μικρό, επίπεδο και χωρίς σχεδόν καθόλου χιόνι νησί έξω από το Γκέτεμποργκ, «Μεγαλώνοντας σε ένα νησί, οι περιορισμοί γίνονται τόσο ξεκάθαροι» είπε ο σκηνοθέτης για τη γενέτειρά του, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι αυτοί ακριβώς οι περιορισμοί αποτέλεσαν σημείο έμπνευσης για τον ίδιο, βοηθώντας με τον τρόπο τους στη διαμόρφωση της αισθητικής ταυτότητας ή της γενικότερης φόρμας, κυρίως των πρώτων έργων του.  «Ο πατέρας μου υπήρξε δάσκαλος και η μητέρα μου έδειχνε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην κοινωνιολογία», εξήγησε ο ίδιος, περιγράφοντάς τους ως πολιτικά προβληματισμένους και γεμάτους πολλά ενδιαφέροντα.

Για την πρώτη του απόπειρα στο σινεμά μυθοπλασίας, το φιλμ Μογγόλος κιθαριστής (2004), ο σκηνοθέτης επισήμανε ότι έκανε την ταινία με πολύ θυμό και ενέργεια, θέλοντας να δείξει ποιος πραγματικά ήταν, για «να κατακτήσω μια θέση στη σουηδική κινηματογραφική βιομηχανία», όπως εξήγησε σχετικά. Ωθούμενος από τη μεγάλη δημιουργική επιρροή του «Δόγματος 95» και έχοντας κοντά του μια πολύ στενή ομάδα ανθρώπων κατάφερε να εμποτίσει με ενέργεια το πρώτο του φιλμ μυθοπλασίας. «Αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία για μένα, είναι η στάση, η συμπεριφορά ενός δημιουργού απέναντι στις κινούμενες εικόνες.

Προσπαθώντας να αποδείξει την προσέγγισή του πάνω στην έννοια της κινούμενης εικόνας, ο Έστλουντ παρουσίασε ένα βίντεο από το YouTube, στο οποίο ένας οδηγός ταξί, εσφαλμένα προσκαλείται σε μια τηλεοπτική εκπομπή ως ειδικός για το ίντερνετ και ο ίδιος τελικά αποφασίζει να υποδυθεί το ρόλο που κατά λάθος του έχει ανατεθεί. «Παίζουμε ρόλους ως ανθρώπινα όντα. Οι προσδοκίες με τις οποίες επιβαρυνόμαστε καθημερινά μπορούν να περιορίσουν ποιοι είμαστε πραγματικά. Βλέποντας αυτά τα μικρά βίντεο με τους συνεργάτες μου και απαθανατίζοντας αυτές τις μικρές κινούμενες εικόνες, καταλαβαίνουμε τελικά πώς είναι να είσαι άνθρωπος», υπογράμμισε ο Έστλουντ.

Αναφερόμενος στην ιδέα που γέννησε τη νέα του ταινία Το τετράγωνο, o δημιουργός περιέγραψε ένα καλλιτεχνικό πρότζεκτ που επιμελήθηκε στο Βάρναμο της Σουηδίας. Το έργο αυτό συνιστά μια δημιουργική τοποθέτηση πάνω στην παράνοια των ανθρώπινων σχέσεων, δημιουργώντας έναν συμβολικό χώρο (στην πραγματικότητα σχεδιάστηκε ένα τετράγωνο σε κεντρικό σημείο της πόλης), μέσα στο οποίο όσοι σταθούν οφείλουν να διατηρήσουν άθικτη την ανθρωπιά τους. «Τώρα αυτά τα installations έχουν εξαπλωθεί και αλλού, στη Νορβηγία για παράδειγμα, έχοντας το καθένα όμως τη δική του ξεχωριστή χρησιμότητα», πρόσθεσε σχετικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, η τελευταία του ταινία, που διαδραματίζεται σε ένα περιβάλλον υψηλής τέχνης, ωθεί το θεατή να αναστοχαστεί πάνω στον κυνισμό της καθημερινότητας. «Ο σκοπός του φιλμ είναι να μεταδίδει τροφή για σκέψη.  Να ωθεί κάποιον να συμφωνεί ή ακόμη και να διαφωνεί με αυτό που βλέπει. Και τελικά να αλλάζει τη συμπεριφορά του», παρατήρησε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στα μελλοντικά του σχέδια, ο Έστλουντ μίλησε για το επόμενό του φιλμ Triangle of Sadness, Η ταινία θα διαδραματίζεται στο χώρο της μόδας, εστιάζοντας στη ζωή ενός διάσημου μοντέλου στο απόγειο της φήμης και της ομορφιάς του, ενώ αρχίζει να βλέπει επάνω του τα σημάδια του χρόνου που περνά.

Κλείνοντας, ο Έστλουντ σημείωσε ότι ιδίως οι Αμερικάνοι ηθοποιοί με τους οποίους δούλεψε για πρώτη φορά στο τελευταίο του φιλμ Το τετράγωνο, χρειάστηκε να προσαρμοστούν σε μια λιγότερο τηλεοπτική συνθήκη, τονίζοντας επίσης ότι δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά από το να μιμούμαστε συμπεριφορές. «Ο σκοπός είναι να αντιλαμβανόμαστε τη μίμηση. Να δημιουργούμε συμπεριφορές και να μαθαίνουμε από αυτές. Ίσως ακόμη και οι πιο ρομαντικές στιγμές της ζωής μας να προέρχονται μέσα από ασυνείδητες μιμήσεις κινηματογραφικών ρομαντικών κομεντί», κατέληξε ο ίδιος.